Mijn hart huilde…
Mijn ex-vriend zei altijd, goedkoop is duurkoop, als ik weer een niemendalletje had gescoord. Het was 10 jaar geleden en als startende ondernemer en nog niet veel financiële middelen. De zakelijke outfits die ik aanschafte, sloten aan op mijn budget op dat moment en waren na 5 keer wassen niet meer representatief. Op een dag besloot ik een prachtige jurk in de opruiming te kopen. Een aanslag op mijn budget, maar de koop van mijn leven! Die jurk draag ik nog steeds, hij is stijlvol, tijdloos en van zeer goede kwaliteit.
Blinde vlek
Ik heb ervaren dat, als ik iets meer investeer, ik daar in verhouding meer voor terug krijg, dan ik zou besparen bij de keuze voor de goedkopere optie. Daarbij voelde ik me fantastisch in die geweldige dure jurk. Als ik de hem aan had, voelde ik me krachtig, vol zelfvertrouwen en onoverwinnelijk en dat straalde ik ook uit. Met die uitstraling, trok ik weer nieuwe opdrachten naar me toe. Extra bijvangst dus!
Op dat moment drongen de woorden van mijn ex, pas echt tot mij door. Na de ervaring, lukte het me om voorbij mijn eigen blinde vlek te kijken. Uiteraard is er geen goed of fout, maar het is een kwestie van ervaring, zodat je op een andere manier kunt kijken.
Hetzelfde geldt voor je organisatie
Wil je een echt succesvolle organisatie neerzetten, dan heb je een goed team nodig. Niet gewoon een goed team, maar de allerbeste mensen. Uit eigen ervaring weet ik dat het verleidelijk is om zelf je team te coachen, om je businessplan te laten controleren door een bevriend accountant en om zelf nieuwe mensen te werven. Je weet zelf immers prima wat er nodig is voor de groei van jouw organisatie en je houdt de kosten laag.
Mijn hart huilde vanmorgen
Vanmorgen had ik een dame van customer service aan de lijn, die naast haar eigen werkzaamheden, de werving van een financieel manager erbij deed. Ze vertelde dat er vanuit kostenoverweging en tijd, geen ruimte was voor de samenwerking met externe bureaus. Uiteraard heb ik hier alle begrip voor en dat is een overweging die elke organisatie voor zichzelf moet maken. Maar mijn hart huilde. Ik gun elke organisatie namelijk het allerbeste, groei, ontwikkeling en zou zo graag willen dat ondernemers of directie dat zichzelf ook gunnen.
Na mijn ervaring met de dure jurk, ben ik nooit meer voor een niemendalletje gegaan, ook als ik financieel een wat minder goed jaar had. Want ik weet dat die investering zichzelf dubbel en dwars terugverdient.
Focus op jouw toegevoegde waarde.
Durf jij te gaan staan voor groei? Vind je jezelf dat waard? Besteed dan de werving van mensen uit aan een professional, zodat jij de focus kunt leggen op waar jouw toegevoegde waarde zit. Ik verzeker je, die kosten verdien je dubbel en dwars terug. Er is veel bijvangst! Want een externe expert is objectief, stelt scherpe vragen en denkt buiten de kaders met je mee. Waardoor een waardevolle en duurzame match ontstaat, waar beide partijen in kunnen groeien en ontwikkelen.
Dit wil jij toch ook voor jouw klanten?