Werkgevend Nederland let op! Als je nu niet kiest, word je niet gekozen.

Op dit moment kun je er vanuit gaan dat elke goede sollicitant nog minimaal 3 of 4 andere procedures uit heeft staan. Je bent dus niet de enige.

De arbeidsmarkt is uitzonderlijk krap en hij wordt alleen maar krapper. De kandidaat heeft het voor het kiezen, en niet de werkgever.

De economie raast door en de babyboomers gaan binnen nu en 8 jaar met pensioen. Werkgevend Nederland, wij voorzien een groot probleem! De NOW en andere overheidsregelingen gaan stoppen. Het is onvermijdelijk dat er wat faillissementen komen in ons land. Maar alle mensen die daardoor de markt opkomen, verdwijnen als sneeuw voor de zon, omdat er al een groot te kort is.

6 praktische tips om ze voor jou te laten kiezen.

  1. Het is belangrijk om te beseffen dat de ervaring van een nieuwe medewerker al start bij het eerste contact met jouw organisatie. Dit start al bij het lezen van de vacature en de website. Welk gevoel krijgt een onbekende bij jouw organisatie en de mensen die daar werken? Zorg voor een goede “werkenbij-pagina”, waardoor een nieuwe collega een prettig gevoel krijgt bij de organisatie. Post daar leuke video’s waarin collega’s iets vertellen over hun werk en waarom jij zo’n geweldige werkgever bent.
  2. Daarna volgt de sollicitatie procedure. Laat je een kandidaat een heel formulier invullen voordat hij zijn cv kan doorsturen? Zijn de contactgegevens goed vindbaar, of moet iemand echt zijn best doen om überhaupt te kunnen reageren? En wat maakt dat het anderhalve week duurt om een sollicitatiegesprek in te plannen? Help je bezoeker om makkelijk en efficiënt te kunnen reageren op vacatures en pak door!
  3. Nee! Ga een gesprek niet online voeren! Uiteraard is dat makkelijk, maar het komt de betrokkenheid en ervaring van een nieuwe collega niet ten goede. Maak er iets leuks van! Ga bijvoorbeeld met je nieuwe medewerker een blokje om en maak echte verbinding. Daar gaan mensen op aan! En stel de betreffende persoon bij terugkomst op kantoor direct voor aan zijn volgende gesprekspartner en plan direct een vervolggesprek in.
  4. Met passende arbeidsvoorwaarden, maak je het verschil. Als ik mensen spreek over hun zoektocht naar een nieuwe baan, dan is de meest genoemde drijfveer zingeving en of samenwerken. Mensen hebben ten diepste de behoefte om van toegevoegde waarde kunnen zijn, iets bij willen dragen aan deze wereld. Veelal is het niet het salaris, of de zekerheid van een vaste aanstelling, maar vrijheid en ontwikkeling die als eerste genoemd worden. Wat doe jij als organisatie om aan deze drijfveren tegemoet te komen?
  5. Onboarding. Een goed inwerktraject levert je veel op. Het is een snelle weg naar productiviteit en leidt tot minder verloop. Uit onderzoek blijkt dat mensen langer blijven bij goed inwerktraject. Dat komt omdat mensen met goede begeleiding, minder stress en onzekerheid ervaren en daardoor geneigd zijn minder fouten te maken. Tegelijkertijd stimuleert het de betrokkenheid bij het bedrijf, wat ook weer gunstig is voor de klanttevredenheid. Goed inwerken dus, want het zorgt voor meer werkplezier en daarmee minder ziekte en uitval.
  6. Recruitment is op dit moment prioriteit! Wil je komende jaren goede mensen aantrekken en behouden, neem dit serieus en zet het op de agenda van het eerst volgend directie overleg.

Als jij ervoor kiest om mensen te gaan zien als het belangrijkste kapitaal binnen jouw organisatie, dan kiezen zij voor jou!

Het team van Brainfish bestaat uit Recruitment en HR professionals, naast het werven van de juiste kandidaat, denken we graag mee over het opzetten of verbeteren van jouw recruitment afdeling.

Kim, Anne, Jenny & Hella