Recruitment het afvoerputje van je organisatie of topprioriteit?

Voor de meesten is het onbetwist dat de medewerkers de belangrijkste asset zijn binnen de organisatie.

Onderzoek wijst keer op keer het volgende uit:
> Organisaties met de juiste medewerkers behalen meer winst en laten een grotere groeicurve zien.
> De klanttevredenheid is 12% hoger door de juiste mensen op de juiste plek.
> Betrokken medewerkers zijn productiever, efficiënter en innovatiever.
> Een mensgerichte organisatie is een gezonde organisatie, medewerkers melden zich minder vaak ziek.

Wat maakt de ene werknemer meer geschikt voor je organisatie dan de andere?
Er zijn ontzettend veel aspecten die hier bepalend in zijn. Dit start bij de kern van de organisatie, de kernwaarden, de missie, strategie en ambitie van de organisatie. Als die helder zijn, kun je mensen aantrekken die daarop AAN gaan en daarmee automatisch meer betrokken zullen zijn. Het ligt ook aan de ontwikkelingscurve van je organisatie. Waar sta je en wat heb je nodig om die groei te kunnen realiseren? Welk type mens sluit daar op aan? Welk type manager zit op de afdeling en welke werkstijl hanteert hij of zij? Hoe ziet het team er uit? Wat zijn de ongeschreven regels binnen het systeem?

Winst maken, start al bij de werving!
Een goede recruiter weet, door scherpe vraagstelling, inzichtelijk te krijgen wat er nodig is en waarom. Een stevige recruiter laat zich niet met een kluitje het riet in sturen, maar haalt de onderste steen boven en vraagt door. Als je in staat bent om die ene kandidaat te selecteren, dan is de kans groot dat er een duurzame en waardevolle werkrelatie ontstaat, waarin je met elkaar kunt groeien en ontwikkelen. Een echte win-win situatie.

Je kunt dus stellen dat een professionele recruitmentfunctie aantoonbaar een positief effect op de resultaten van een organisatie, je kunt het ook omdraaien: als je recruitmentproces níet op orde is levert dat aantoonbaar schade op. Denk aan: productiviteitsverlies, meer inhuur van externen, hoger verloop, problemen om je strategie uit te voeren en hogere (opleidings-)kosten om mensen te kunnen inzetten.

Wie dat wil voorkomen, zorgt dus dat recruitment de strategische aandacht krijgt die het verdient. Als mensen de kern van het bedrijf zijn, ontkomt er niet aan de juiste mensen ook tot de kern van het beleid te maken en het aantrekken en onboarden van nieuwe mensen bovenaan de strategische agenda te zetten.

Mocht je een keer van gedachten willen wisselen over de recruitment binnen jouw organisatie, dan kom ik graag een keer langs voor een persoonlijk gesprek.

Hella Bolte
06-23508772

 

 

 

 

Menu