Knikkende knieën op je eerste werkdag.

Hoe voelde die eerste dag op weg naar je nieuwe baan voor jou? Stiekem toch een klein beetje onzeker? Kan ik het wel? Wat zullen ze van me vinden? Gaat het klikken met mijn collega’s? De kans dat een nieuwe medewerker de eerste dag volledig zelfverzekerd aan komt, is klein. Het gevolg van onzekerheid kan zijn dat iemand gaat “zwemmen” en daardoor vroegtijdig uitvalt of afhaakt. Om dit te voorkomen is een goed inwerktraject onontbeerlijk.

Als je gaat googlen op “onboarding”, lees je meteen dat een goed inwerktraject de ‘onzekerheid bij medewerkers verminderd’. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt, maar eigenlijk in alle tijden, wil je voorkomen dat mensen vroegtijdig uitstromen of verdrinken in onduidelijkheden.

Een goed begin is het halve werk.
Direct alle onzekerheid wegnemen is onmogelijk, maar je kunt het ze wel zo behaaglijk mogelijk maken, toch? Maar hoe doe je dit nu? Voordat de nieuwe medewerker van start gaat is het werkmateriaal geregeld, een laptop, telefoon en eventueel leaseauto, staan allemaal klaar op de eerste werkdag. Het handboek zit al in de mail van de nieuwe collega, het mailadres is geregeld door IT. Er staan wat kennismakingsafspraken ingepland met collega’s en je zorgt dat je gezellig met de afdeling luncht op de eerste dag.

De eerste week is voorbij, de medewerker lijkt zijn weg redelijk te vinden, maar is dat ook zo? Voelt het voor hem al zo vertrouwt dat hij durft te zeggen dat het nog allemaal erg nieuw voelt, dat hij de documentatie niet kan vinden, nog niet helemaal begrijpt hoe de systemen werken etc..? En dan heb ik het nog niet gehad over de organisatie. Weet de nieuwe medewerker voor wie hij werkt en wat het doel precies is? Wat de kernwaarden zijn van het bedrijf, de visie en de ambitie? Wat vertelt hij over de organisatie aan de buitenwereld? Er spelen vaak veel vragen onder de oppervlakte.

Werk aan de winkel
Je begrijpt het al; er is werk aan de winkel! Voor jou als werkgever, want jouw (nieuwe) collega laten zwemmen, kan in een enkel geval werken, maar in veel gevallen zorgt dit voor onduidelijkheid, onzekerheid en ontevredenheid. Je wilt voorkomen dat die langgezochte, nieuwe collega, die na al die gesprekken, het assessment en kennismakingsdagen, toch kiest voor iets anders, iets waar hij zich wel welkom, gezien en gewaardeerd voelt.

Naast het maken van de meest waardevolle en duurzame match, vinden wij het ook erg belangrijk dat de nieuwe collega op de juiste manier wordt ontvangen en begeleid op de eerste werkdag, in de eerste week, maand en kwartaal. Onboarding is meer dan een bloemetje op de eerste dag, het is een proces wat start op dag van het ondertekenen van het contract en afgerond wordt op de laatste dag van het eerste jaar.

Dat wij overtuigd zijn van het nut van een goede onboarding is wel duidelijk en daarom vinden wij het dan ook erg belangrijk en leuk om hieraan bij te dragen. Binnen het team van Brainfish zijn een aantal HR Professionals actief, die door jarenlange ervaring, van grote meerwaarde kunnen zijn in het opzetten of verbeteren van jouw onboarding proces. Samen kijken we naar je huidige proces, wat gaat er goed en wat kan beter, wat mist er en hoe kun je dit, zo efficiënt en effectief mogelijk aanpassen of implementeren. En uiteindelijk laten werken voor jouw organisatie, jouw medewerkers en jouw nieuwe collega’s. Werkplezier draagt bij aan duurzame, betrokken en productieve werknemers en dit start al bij de onboarding.

 

Wil je weten wat dit voor jou betekent?

We komen graag persoonlijk bij je langs.

 

Anne & Jenny