De eerste P staat voor PLEZIER! 

Plezier op de werkvloer heeft ontzettend veel voordelen!
Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers die blij zijn op hun werk, beter presteren, minder vaak ziek zijn, initiatief nemen en beter samenwerken.

Plezier is voor iedereen anders. Als je plezier ervaart, kan dat zijn omdat je dezelfde humor hebt, dezelfde taal spreekt of dezelfde waarden hebt. Dan wordt er een natuurlijke “klik” ervaren. Naast deze klik is er een basis van vertrouwen, er is wederzijdse waardering en mensen ervaren de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn.

Hoe verhoog je werkplezier?

  • Werkplezier is voor iedereen wat anders.
    Ga met je medewerkers in gesprek. Wat verstaan zij onder werkplezier, wat voor hen belangrijk is en hoe zouden ze dat terug willen zien in jouw organisatie.
  • Werk aan het teamgevoel.
    Juist in deze tijd, waarin veel mensen thuis werken, is dit van groot belang.
    Zorg voor terugkerende contactmomenten tussen alle teamleden, zoals het gezamenlijk opstarten van de week. Bel af en toe eens met elkaar om te vragen hoe het gaat.
  • Vertrouwen.
    Geef mensen verantwoordelijkheid. Uiteindelijk wil iedereen het beste voor de organisatie, vertrouw daarop. Stuur op output, niet op werkwijze. Laat mensen fouten maken, daar groeien ze van en daarmee groeit jouw bedrijf ook.
  • Je trekt aan, wat je uitstraalt.
    Als je waarden helder zijn en je vertaalt die naar de manier van omgang met elkaar, dan trek je vanzelf de juiste medewerkers aan. Welke Kernwaarden zijn voor jou belangrijk en hoe komen die tot uiting in je organisatie?
  • Maak ruimte voor ontspanning
    Wordt er veel gelachen? Is er ruimte voor een wandeling tijdens de lunch of een potje tafeltennis? Ontspanning draagt bij aan een betere werksfeer en een hogere productiviteit. Er zijn bedrijven die een “fun officer” hebben aangewezen om hier alert op te blijven.
  • Een klein gebaar van waardering of een compliment leidt tot grote resultaten.
    Positieve energie leidt tot betere samenwerking, een meer open cultuur en daardoor betere resultaten. Wanneer heb jij voor het laatst je oprechte waardering uitgesproken naar een collega? Een klein kadootje op de mat doet wonderen!
  • Naast het feit dat plezier leidt tot betere resultaten, zal die positieve energie leiden tot het aantrekken van het juiste personeel. Want de beste ambassadeurs voor jouw organisatie zijn je medewerkers. En als zij plezier ervaren, zullen ze dat met anderen delen.

Plezier is een van de 3P’s die leidt tot een waardevolle en duurzame werkrelatie.

 

 

 

Menu